CORSAIR COUNTER

Architects: R3Architetti

Place: Torino

Year: 2014

Type: Direct Commission

Status: Built

Client: Officine Corsare

000

Building the new back-counter of Officine Corsare (Corsair Workshop), a trendy bar in Turin, is the first step towards an overall renovation plan. The new back-counter design is based on a geometric composition of hollow volumes whose depth is emphasized by a deliberate light design.

Many cube sections obtained from precast concrete elements have been hung on the wall using threaded bars. The regularity of the composition is highlighted by a L shaped frame made with OSB, which increases the display space for the bottles and matches the lining of the niche where the sink is placed.

There’s a light inside each volume to further emphasize the bottles on display while a blade of light lights up the top of the wall, allowing customers to read the new menus that are written on it each week.

CORSAIR COUNTER

Progettisti: R3Architetti

Località: Torino

Anno: 2014

Tipologia: Incarico diretto

Stato: Costruito

Cliente: Officine Corsare

000

La realizzazione del nuovo retro-bancone delle Officine Corsare di Torino è il primo step di un progetto complessivo di ristrutturazione delle diverse zone del locale.

Il disegno del nuovo retro-bancone si basa su una composizione geometrica di volumi cavi, la cui profondità è messa in risalto da un attento gioco di luci. Una serie di sezioni di cubo, ricavate da pozzetti prefabbricati in calcestruzzo, sono state appese ad una parete utilizzando delle barre filettate.

La regolarità compositiva della parete è stata sottolineata con una cornice ad L realizzata in OSB, che aumenta lo spazio espositivo per le bottiglie ed al tempo stesso richiama il rivestimento della nicchia in cui si trova il lavandino.

All’interno di ciascun volume è stata inserita una luce per dare maggior risalto alle bottiglie esposte, ed una lama di luce illumina la parte superiore della parete per consentire di visionare i vari menù che ogni settimana verranno riscritti sul muro.